Pædagogisk grundlag

Barnesyn

I Dagplejen mener vi, at det at være barn har værdi i sig selv og at børn er kompetente og aktive med-skabere af deres egen læring. De skal derfor også have lov til at udvikle sig i forskellige tempo, ligesom børnene skal have medbestemmelse over eget liv. Vi understøtter bl.a. børnenes demokratisk stemme, når der skal vælges aktiviteter, sanglege mm. ligesom børnene har forskellige valgmuligheder ved måltiderne.

Det pædagogiske personale understøtter rammerne om det gode børneliv ved at give børnene nærvær, tryghed, omsorg og tilpasset udfordringer, så de kan udvikle sig, trives og dannes. Vi har samtidig positive forventninger til alle børn og tager altid udgangspunkt i deres perspektiver og nærmeste udviklingszone i tilrettelæggelsen af den pædagogiske praksis.

Dagplejerne og gæstehusmedarbejderne er certificeret i relationskompetenceuddannelsen ICDP. Det bevirker at vi arbejder ud fra 8 samspilstemaer i relationen til børnene. Vi er bl.a. optaget af at justere os i forhold til børnene og følge deres udspil og initiativ fx ved at give børnene medbestemmelse. Vi er ligeledes optaget af, at vise det enkelte barn anerkendelse for det barnet er og det det kan og samtidig guide barnet på en positiv måde ved at sætte grænser og samtidig vejlede i mulige alternativer.

Dannelse og børneperspektivet

Vi ser dannelse som de værdier og den viden der forplanter sig i børnenes personlighed og som de tager videre med sig i livet. Det pædagogiske personale skaber rammerne for at børnene føler sig inkluderet og en del af fællesskabet. Vi har bl.a. genkendelige afleverings- procedure i de enkelte dagplejehjem således, at børnene føler sig set og bliver inkluderet i børnefællesskabet ved ankomst om morgen.

Vi understøtter at børnene kan være en del af et mangfoldigt fællesskab på tværs af alder, køn og kulturel baggrund. Det skabes der bl.a. mulighed for på den ugentlige legestuedag, i gæsteplejen og ved større fællesarrangementer i hele Dagplejen.

Vi ser mangfoldighed som en styrke og er opmærksomme på, at synliggøre og forklare forskelligheder i børnenes perspektiver og handlemåder således, at alle børn respekteres og anerkendes.

Det pædagogiske læringsmiljø tager udgangspunkt i et børneperspektiv og børnene inviteres ind som aktive deltagere i hverdagens aktiviteter. De er bl.a. aktiv deltagende i oprydning af legetøj, borddækning, påklædning mm. Børnene er ligeledes medbestemmelse på valg af lege og øvrige aktiviteter.

Leg

I Dagplejen mener vi at legen har værdi i sig selv og bør være en gennemgående del af dagen. Det pædagogiske personale understøtter, guider og rammesætter legen på børnenes præmisser, så den er udviklende og så alle børn føler sig som en værdifuld del af en leg i et børnefællesskab.

Det pædagogiske personale skaber rammerne for legen bl.a. ved at sikre, at der er fysisk plads samt interessant og udviklende legetøj i børnehøjde. Vi respekterer børnenes valg af lege ved at støtte deres initiativer, men kan også gå foran med vokseninitiativ, hvis der pædagogisk vurderes behov for dette.

Personalet forholder sig nærværende og observerende, så der kan støttes op om legen ved behov bl.a. hvis et socialt samspil kører skævt eller hvis der er brug for ny inspiration for at legen kan videreudvikles.

Læring

I Dagplejen mener vi at læring sker både gennem børneinitierende leg, i hverdagsrutiner og gennem planlagte aktiviteter i et trygt samvær med voksne og andre børn.

Vi skelner mellem social læring og formaliseret læring. Social læring handler om at kunne indgå i sociale relationer, kunne give udtryk for sine behov og mening på en hensigtsmæssige måde, kunne vente på tur, være vedholdende og rumme skift og overgange. Formaliseret læring handler om færdigheder fx at kunne farve, hoppe, benævne dyr og farver mm.

Vi arbejder bevidst med begge former for læring i Dagplejen.

Vi tager udgangspunkt i børnenes interesser og engagement, for at sikre at deres læreproces opleves som både berigende og meningsfuld. Vi er her særlig opmærksomme på at støtte børnenes tiltro til egne evner og vi støtter ekstra op i de situationer, hvor børnene har brug for opmuntring fx til selv at kravle op på en højstol, lave et puslespil mm.

For at understøtte at alle børn får mulighed for alsidige oplevelser og erfaringer er vi opmærksomme på, at tilbyde nye mestringsoplevelser, som børnene endnu ikke har erfaring med fx selv at tage flyverdragt på, selv hælde vand i glasset, røre ved insekter mm.

Børnefællesskaber

I Dagplejen er børnene i hovedparten af tiden en del af en mindre børnegruppe med en fast voksen. Dette giver mulighed for, at de kan gøre sig sociale erfaringer i et trygt og overskueligt miljø. I legestuen og i Gæstehuset har børnene derimod mulighed for at gøre sig erfaringer i større børnefællesskab.

Vi er optaget af, at støtte børnene i at mestre balancen mellem at varetage egne behov og tage hensyn til andres behov og ønsker. Det gør vi bl. a. ved at synliggøre dette over for børnene og ved at træne turtagning fx ved motoriske aktiviteter, ved måltidet mm.

Vi ser det som betydningsfuldt, at alle børn føler sig som et værdifuldt medlem af et sociale fællesskab og vi hjælper de børn ind i legen, der måtte have brug for dette. I Dagplejen arbejder vi desuden med konceptet Fri for Mobberi, som vi bruger til at understøtte børnenes sociale kompetencer bl.a. har alle børn en lille bamseven, som hjælper dem med at være gode venner.

Det pædagogiske personale planlægger desuden aktiviteter og kollektive lege, som giver fælles erfaringer og oplevelser som styrker børnefællesskaberne. For at understøtte fællesskabsfølelsen og tilhørsforholdet er vi samtidig opmærksomme på at italesætter over for børnene, hvis nogen af børnene i gruppen fx er fraværende.